Apakah yang anda faham tentang syariat? Bincangkan hubungannya
dengan aqidah dan ibadah beserta contoh perlaksanaan syariat dalam masyarakat
Islam hari ini.
Selepas merujuk
dan membaca beberapa buah buku yang berkaitan, apa yang saya fahani tentang syariat
ialah syariat merupakan hukum-hukum yang disyara’kan oleh Allah SWT untuk
hamba-hamba Nya, samada yang berkaitan dengan aqidah, ibadah, akhlak, muamalat
dan sistem-sistem hidup dalam pelbagai aspek demi untuk kebahagiaan manusia
dunia dan akhirat. Hukum-hukum Allah SWT yang disyariatkan kepada hamba nya
dinamakan syariat kerana ia diciptakan oleh Allah jelas dan lurus. Ia juga
dinamakan ad-din kerana ia mesti dipatuhi dan denganya manusia
mengabdikan diri kepada Allah SWT. Syariat juga dinamakan al-Millah
kerana ia dapat memenuhi semua keperluan manusia. Oleh yang demikian, Syariat
Islam merangkumi hukum-hukum yang terdapat di dalam al-Quran dan Sunnah Nabawiyah
dan merupakan wahyu daripada Allah SWT kepada
Nabi Muhammad SAW supaya disampaikan kepada umat manusia.
Syariat, aqidah
dan ibadah saling berhubungan antara satu sama lain. Sebelum membincangkan
tentang hubungan tersebut, saya ingin menyatakan apa yang dimaksudkan dengan
aqidah dan ibadah. Aqidah menurut para Ulama’ bermaksud ilmu yang wajib
dipercayai dan diimani oleh seseorang dengan dalil yang sahih dan meyakinkan. Makna aqidah secara umum adalah,
keyakinan kuat yang tidak ada keraguan bagi orang yang meyakininya, baik
keyakinan itu haq maupun batil. Aqidah dalam maksud yang khusus bermaksud aqidah
Islam, iaitu, pokok-pokok agama dan hukum-hukum yang merupakan keimanan kepada
Allah SWT, malaikat-malaikat, kitab-kitab, para nabi, hari akhirat, beriman
kepada qada’ dan qadar, serta perkara lainnya yang diberitakan oleh Allah SWT
dalam al-Quran dan oleh Nabi Muhammad SAW di dalam hadith-hadith yang sahih.
Ibadah
pula bermaksud segala bentuk amalan atau perbuatan samada melalui anggota zahir
seperti solat, tawaf, dan haji atau melalui lidah seperti berzikir, membaca
al-Quran dan melalui hati iaitu ikhlas, khusyuk, tawaduk kepada Allah SWT dengan
tujuan pengabdian khusus kepada Allah SWT. Ia juga bermaksud taat dan patuh
menjalankan perintah Allah SWT dan menjauhi laranganNya. Ibadah bukan sahaja
solat dan puasa tetapi meliputi semua segi kehidupan samada ia ibadat khusus
seperti solat, puasa, zakat mahupun ibadah umum seperti bersedekah, bergotong
royong,bekerja, membantu orang lain dan sebagainya.
Hubungan syariat dengan aqidah dapat
dilihat pada istilah aqidah, jika disebut secara umum (sendirian) membawa
maksud hukum-hukum syariat dan keharusan dalam mengamalkannya. Sebagaimana
istilah syari’at jika disebut secara umum (sendirian), maka ia bersangkutan
perkara-perkara keimanan dan perkara pokok serta hukum-hukum syariat yang
pasti, iaitu aqidah.
Firman Allah SWT:“Dia telah
mensyari’atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada
Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu,..” (Asy Syuura/42 :13). Oleh itu dapat
difahami, aqidah dan syariat merupakan kesatuan yang tidak dapat dipisahkan.
Sebagaimana telah diketahui bahawa iman itu meliputi keyakinan dan amalan.
Keyakinan inilah yang di sebut sebagai aqidah, dan amalan ini yang disebut
syariat. Ini kerana iman itu, jika disebutkan secara mutlak (sendirian) maka ia
mencakupi keyakinan dan amalan, sebagaimana firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu
hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya,
kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan
jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar.” (
Al Hujuraat/49 : 15)
Hubungan
ibadah dan syariat juga tidak boleh dipisahkan. Ibadah adalah cara merendah
diri kepada Allah SWT iaitu ketundukan yang paling tinggi disertai dengan rasa
mahabbah (kecintaan) yang paling tinggi. Sementara syariat sebagai sistem nilai
berisi peraturan yang menggambarkan fungsi cara beribadah. Muslim yang
baik adalah orang yang selalu beribadah dengan kuat dan mendorongnya untuk
melaksanakan syariat yang hanya ditujukan pada Allah SWT sehingga tergambar
akhlak yang terpuji pada dirinya. Atas dasar hubungan itu, maka seseorang
yang melakukan ibadah, tetapi tidak dilandasi oleh keimanan, maka orang
itu termasuk ke dalam kategori kafir. Seseorang yang mengaku beriman, tetapi
tidak mahu melaksanakan syariat, maka orang itu disebut fasik. Sedangkan orang
yg mengaku beriman dan melaksanakan syariat tetapi dengan landasan ibadah yg
tidak lurus disebut munafik. Ibadah dan syariat dalam Al-Quran disebut iman dan
amal soleh. Iman menunjukkan makna aqidah, dan amal soleh menunjukkan
pengertian syariat. Seseorang yg melakukan perbuatan baik, tetapi tidak
dilandasi syariat, maka perbuatannya hanya dikategorikan sebagai perbuatan
baik.
Ibadah
dan syariat saling kait mengait. Misalnya, ketika Allah SWT menjelaskan
tentang solat. Ibadah adalah semua penjelasan apa dan
mengapa kita solat. Syariat adalah penjelasan bagaimana pelaksanaannya,
syarat-syaratnya, rukun-rukunnya. Aqidah adalah konsep sedangkan syariat adalah
hukum dari Allah SWT. Ibadah mendefinisikan hal ehwal atau hakikat segala
sesuatu. Konsep itu bersifat mutlak benar kerana berasal dari wahyu Allah SWT.
Konsep yang diwahyukan Allah SWT itu menjadi titik referensi manusia dalam
melihat, memahami dan meyakini yang lainnya. Berbeza dengan ibadah adalah hukum
perbuatan. Sebagai hukum, ia terdiri perintah dan larangan terhadap suatu
perbuatan manusia. Dengan kata lain, syariat adalah rambu-rambu yang boleh dan
yang tidak boleh dilakukan dalam menuju misi hidup manusia ibadah.
Contoh
perlaksanaan syariat dalam masyarakat Islam hari ini ialah seperti solat
fardhu. Masyarakat Islam meyakini bahawa kewajipan solat itu telah difardhukan
oleh Allah SWT. Ia wajib dilaksanakan dan menandakan pengabdian diri pada Allah
SWT. Meyakini solat juga telah ditetapkan waktu-waktunya, syarat-syaratnya dan
peraturan-peraturan yang berkaitan dengannya. Contoh kedua perlaksanaan puasa
di bulan Ramadhan, Masyarakat Islam meyakini bahawa puasa di bulan Ramadhan itu
merupakan Rukun Islam yang wajib dilaksanakan dengan penuh pengabdian kepada
Allah SWT dan mengandungi peraturan-peraturan serta hukum-hukum didalamnya.
Seterusnya, masyarakat Islam mengakui bahawa arak itu haram dan mereka
meninggalkannya tanpa mempersoalkan tindakan tersebut kerana yakin dengan
ketetapan pengharaman arak di dalam al-Quran. Masyarakat Islam melaksanakan
syariat menutup aurat dengan mengamalkan pemakaian yang menutup aurat dan
memenuhi ciri-ciri yang telah ditetapkan dalam Islam. Masyarakat Islam juga
mengamalkan syariat dalam hal ehwal kekeluargaan dan perkahwinan yang digariskan
dalam Islam.
No comments:
Post a Comment