Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak

Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak
Sayalah Sarah Nuha!

Thursday, June 21, 2012

Soal Jawab Fiqh Islami


1)      Semasa bersiap-siap untuk bermusafir, Ali telah mendengar azan zohor dikumandangkan. Adakah beliau boleh mengqasarkan dan menjamakkan solat zohor dengan asar?

2)      Huraikan perbezaan antara najis dan hadas dengan menggunakan bahasa sendiri?
Soalan kuiz:
Semasa bersiap-siap untuk bermusafir, Ali telah mendengar azan zohor dikumandangkan. Adakah beliau boleh mengqasarkan dan menjamakkan solat zohor dengan asar?

Pertama sekali untuk menjawab persoalan ini saya melihat ia kepada dua jawapan.
1)         Mengqasarkan dan menjamakkan solat zohor dengan asar apabila keluar musafir selepas mendengar azan.
2)         Mengqasarkan dan menjamakkan solat zohor dengan asar selepas mendengar azan sebelum keluar musafir (bermukim)?

            Jawapannya harus mengqasarkan dan menjamakkan solat zohor dengan asar apabila keluar musafir selepas mendengar azan. Ini kerana tidak mendengar azan atau tidak masuk waktu itu bukan syarat yang membolehkan jamak dan qasar.

Syarat qasar ialah: Solat fardhu itu dilakukan ketika musafir, perjalanan melepasi qaryah, tidak berniat menetap selama empat hari di tempat yang dituju selain pada hari mula sampai dan pada hari akan keluar, tidak mengikut imam yang bermukim.

Syarat jamak ialah:
Jamak taqdim
a)Kedua-dua solat dilakukan mengikut urutannya iaitu dimulai dengan solat pertama yang empunya waktu kemudian diikuti solat yang kedua.
b)Berniat menjamakkan solat yang kedua dengan yang pertama. Walaubagaimanapun niat tersebut sunat beserta takbiratul ihram.
c)Kedua-dua solat dilakukan secara berturutan, iaitu memulakan solat yang kedua dengan segera sebaik sahaja selesai salam solat yang pertama tanpa dipisahkan dengan berzikir, mengerjakan perkara sunat dan sebagainya.
d)Masih dalam musafir sehingga memulakan solat yang kedua.

Jamak takhir
a)Berniat menjamakkan solat yang pertama dalam waktunya yang asal kepada solat yang kedua. Sekiranya tamat waktu zohor tanpa berniat menjamakkan solat zohor kepada asar maka solat zohor wajib diqada.
b)Masih dalam musafir sehingga selesai mengerjakan kedua-dua solat.
c)Tertib antara kedua-dua solat tidak disyaratkan malah boleh dimulakan dengan mana-mana solat yang dikehendaki.
Dalam masalah ini, yang diambil kira ialah waktu solat didirikan bukan waktu keluar daripada qaryah. Hal mendengar azan sebelum musafir tidak termasuk di dalam syarat sah jamak atau qasar dan tidak termasuk dalam perkara yang membatalkannya. Dalilnya maksud Firman Allah SWT: Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa memendekkan sembahyang.” (An-Nisak:101)

Persoalan kedua jika jamak dan solat dilakukan di rumah setelah mendengar azan berkumandang iaitu masih bermukim. Jawapannya harus menjamakkan solat tetapi tidak boleh menqasarkannya. boleh melakukan solat jamak antara zohor dengan asar di rumahnya sebelum keluar musafir sekiranya bimbang akan terlepas waktu asar atau maghrib dengan isyak takut terlepas waktu isyak. Ini disebabkan jika kita menaiki kenderaan awam yang bukan milik sendiri yang menyebabkan susah untuk berhenti bagi menunaikan solat atau bimbang tidak sempat sampai ke destinasi sehingga habis waktu solat atau kesulitan lain yang sudah diramalkan hingga kita pasti akan tertinggal waktu solat. Walaubagaimana pun ianya mestilah dilakukan dengan 4 rakaat bukannya 2 rakaat. Iaitu tidak boleh men’qasar’kan solat tersebut kerana belum mula musafir. Niat untuk bermusafir sudah di kira bermusafir. Haram jika dengn sengaja meninggalkan solat jika sudah tahu akan timbul masalah untuk solat di pertengahan jalan. Dalilnya ialah sabda Rasulullah saw :
Hadis daripada Ibn Abbas r.a. katanya : Rasulullah sa.w. menghimpunkan antara solat Zuhur dan 'Asar dan antara Maghrib dan Isya' di Madinah, bukan kerana takut dan bukan pula kerana hujan. Dan di dalam lafaz yang lain: Bukan kerana takut dan bukan kerana safar, Lalu (Ibn Abbas) ditanya: Mengapa baginda s.a.w. berbuat demikian? Jawabnya: Baginda s.a.w menginginkan agar tidak menyusahkan umatnya". (HR Muslim)

Soalan kuiz:
Huraikan perbezaan antara najis dan hadas dengan menggunakan bahasa sendiri?

Najis bermaksud benda yang kotor iaitu benda kotor yang menghalang daripada kita melakukan ibadah seperti solat. Dalam bahasa yang mudah ia (najis) tidak sah dibawa dalam solat. Benda-benda yang dikategorikan najis ialah arak dan semua cecair yang memabukkan, anjing dan babi, bangkai kecuali mayat manusia,ikan dan belalang. Seterusnya yang dikatakan najis ialah darah yang cair termasuk nanah, kencing dan najis manusia dan binatang, sebahagian yang terpisah  daripada binatang semasa hidup adalah najis. Susu binatang yang dagingnya tidak halal dimakan juga najis. Najis pula ada yang dilihat dan berjirim, mempunyai sifat zahir seperti warna atau bau. Ini disebut najis aini. Jika najis telah kering dan kesannya telah hilang, dengan kata lain kesan warna atau bau najis tidak ada lagi ia dinamakan najis hukmi. Najis pula terbahagi kepada tiga bahagian iaitu najis mughallazzah (berat) meliputi anjing dan babi, kedua najis mukhaffafah (ringan) ialah air kencing kanak-kanak lelaki bawah dua tahhun yang makan dan minum susu ibunya sahaja manakal najis ketiga najis mutawassitah (pertengahan) iaitu selain daripada najis mughallazah dan mukhaffafah.

            Hadas pula bermaksud kejadian yang dianggap wujud pada anggota manusia yang menghalang sah solat (sesuatu yang menega
h daripada sah solat) dan ibadah yang lain yang bersamaan hukumnya selagi tidak diberikan keringanan. Hadas juga dimaksudkan kepada perkara yang membatalkan wuduk dan yang mewajibkan mandi. Hadas terbahagi kepada dua bahagian iaitu hadas besar dan hadas kecil:

Hadas kecil ialah kejadian yang dianggap wujud pada empat anggota manusia, iaitu muka, dua tangan, kepala dan dua kaki yang menghalang daripada sah solat dan seumpamanya. Hadas ini akan terluput dengan berwuduk dan membolehkan seseorang melakukan solat.
Hadas kecil ada 2 perkara:-
1) Buang air besar
2) Buang air kecil
Seseorang yang berhadas kecil wajiblah beristinjak terlebih dahulu untuk membersihkan najisnya. Untuk mengangkat hadas kecil bagi dua perkara di atas adalah dengan berwuduk.
Hadas besar ialah kejadian yang dianggap wujud pada seluruh badan yang menghalang sah solat dan ibadat-ibadat seumpamanya. Hadas ini akan terluput dengan mandi dan menjadikan seseorang layak untuk melakukan ibadat yang telah dilarang sebelumnya.

Hadas besar ada 6 perkara:-
1) Jimak atau bersetubuh
2) Keluar mani
3) Haid
4) Nifas (darah yang keluar setelah melahirkan anak)
5) Wiladah (melahirkan anak samada basah atau kering)
6) Mati yang bukan syahid

Bersuci bagi keenam-enam perkara di atas adalah dengan mandi hadas atau mandi wajib. Sebelum mandi hadas, seseorang itu dikatakan berada dalam hadas dan tidak boleh melakukan ibadah seperti sembahyang, puasa, bertawaf, memegang dan membaca al-Quran. 

No comments:

Post a Comment