Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak

Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak
Sayalah Sarah Nuha!

Thursday, June 21, 2012

Soal Jawab


1)Ali yang mengalami penyakit lelah terpaksa menggunakan inhaler pada bulan Ramadhan, bagaimanakah status puasa Ali itu?

2)Makcik Zainab telah bersiap sedia untuk melaksanakan haji dari awal. Sebulan sebelum melaksanakan haji, suami Makcik Zainab meninggal. Apakah beliau boleh melaksanakan haji dalam tempoh iddah itu?

3)Pada hari ke 3 hari raya korban, Pak Ahmad menyembelih dua ekor lembu diniatkan sebagai korbannya tahun ini. Satu bahagian lembu itu diniatkan mengakikah cucunya yang baru lahir. Beliau juga mengadakan kenduri berkenaan dengan menjadikan daging lembu sembelihan 2 ekor itu sebagai hidangan tetamu. Huraikan hukum bagi persoalan yang dihadapi Pak Ahmad?



Soalan 1
Ali yang mengalami penyakit lelah terpaksa menggunakan inhaler pada bulan Ramadhan, bagaimanakah status puasa Ali itu?

Jawapan:
            Antara perkara yang membatalkan puasa ialah memasukkan dengan sengaja sesuatu ke dalam rongga yang terbuka. Seperti yang diketahui, inhaler ialah alat untuk pesakit asma yang menggunakan gas. Gas ini akan meresap ke dalam tengkorok dan paru-paru. Menggunakan inhaler bagi yang berpuasa hukumnya boleh/harus menurut pendapat ulama’, sama ada ianya puasa Ramadhan ataupun yang lain. Kerana inhaler itu tidak sampai ke perut tapi hanya berfungsi melegakan saluran pernafasan dan penggunaannya pun hanya dengan bernafas seperti biasa. Jadi hal ini tidak seperti makan dan minum. Sebagaimana diketahui, bahawa hukum asal puasanya adalah sah sampai ada dalil yang menunjukkan rosaknya puasa. Inhaler sifatnya berbeza dengan merokok, di dalam buku al-Fiqh al-Mahanji Jumhur Ulama’ menyatakan batal puasa kerana pada hati mereka yang merokok terdapat kesan daripada rokok. Oleh itu, status puasa Ali ialah tidak batal puasa.

Soalan 2


Makcik Zainab telah bersiap sedia untuk melaksanakan haji dari awal. Sebulan sebelum melaksanakan haji, suami Makcik Zainab meninggal. Apakah beliau boleh melaksanakan haji dalam tempoh iddah itu?

Jawapan:
            Ibadah haji dan umrah wajib ke atas orang yang mempunyai 6 syarat dan 2 syarat lagi ditambah bagi perempuan iaitu:

1-Islam, tidak sah jika tidak Islam kerana Islam merupakan salah satu daripada syarat sah ibadah.

2-Berakal,tidak wajib ke atas orang gila disebabkan dia tidak mampu membezakan suruhan dengan tegahan. Tuntutan syara’ tidak berlaku kecuali apabila ada akal.

3-Baligh, tidak wajib ke atas orang yang belum baligh. Ini disebabkan tidak dianggap mukhallaf dan tuntutan syara’ hanya berlaku atas orang yang baligh.

4-Merdeka, tidak wajib ke atas hamba disebabkan dia tidak memiliki sebarang harta. Malah dirinya sendiri dan apa-apa yang diperolehinya ialah milik tuannya.

5-Aman dalam perjalanan, tidak wajib haji dan umrah ke atas orang yang bimbang akan ancaman musuh terhadap dirinya atau hartanya disebabkan ada kemudharatan. Atau takut bahaya peperangan.

6-Berkemampuan, Hadith daripada Umar RA, sabda nabi SAW: “Seorang lelaki bertemu Rasulullah SAW dan berkata, wahai Rasulullah! Apakah antara sebab yang mewajibkan haji? Baginda bersanda: Ada bekalan dan kenderaan.”

2 syarat tambahan untuk perempuan ialah:

1-Ada pengiring samada suami atau mahram, samada secara nasab atau bukan nasab.

Rasulullah SAW bersabda: “Seorang perempuan tidak boleh musafir selama dua hari kecuali bersama-sama suami atau mahramnya.” Dalam riwayat yang lain: “Seorang perempuan tidak boleh musafir kecuali bersama-sama mahramnya.” (Riwayat al-Bukhari)


2-Tidak berada dalam iddah samada iddah disebabkan perceraian atau kematian.

Firman Allah SWT: “Serta bertakwalah kepada Allah SWT, Tuhan kamu. Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah kediamannya sehingga selesai iddahnya dan janganlah pula (dibenarkan) mereka keluar dari situ, kecuali jika mereka melakukan perbuatan keji yang nyata.” (Surah al-talaq:1)

Seseorang perempuan tidak boleh menunaikan ibadah haji kecuali dengan keizinan suaminya. Dia tidak harus pergi jika ditegah suaminya. Sekiranya perempuan tersebut meninggal dunia ketika itu sedangkan dia mampu menunaikannya, dia tidak dianggap berdosa. Ibadah hajinya hendaklah diqhada dan perbelanjaannya diambil daripada harta peninggalannya.

Dalam kitab-kitab fiqh banyak disebutkan tentang keharusan wanita dalam iddah kematian suami untuk keluar dari rumah pada waktu siang tetapi dengan syarat terdapat tujuan tertentu dan penting. Menurut para fuqaha, antara perkara tersebut ialah seperti untuk mencari nafkah dan membeli barang keperluan rumah. Dalam mazhab Maliki pula ditambah penjelasan bahawa perempuan yang berada dalam iddah dilarang keluar untuk ziarah menziarahi, dilarang keluar berdagang (berniaga) (kecuali jika itu sumber nafkahnya), dilarang keluar untuk mengucapkan tahniah (seperti menghadiri majlis perkahwinan, pertunangan, hari jadi dan kelahiran bayi), dilarang keluar untuk mengucapkan takziah (seperti menziarahi orang sakit atau kematian) dan dilarang tidur kecuali di dalam rumahnya sendiri. Majoriti fuqaha juga berpendapat bahawa wanita yang dalam iddah dilarang mengerjakan haji atau umrah.
Dalam persoalan ini, Makcik Zainab telah bersiap sedia untuk melaksanakan haji dari awal. Sebulan sebelum melaksanakan haji, suami Makcik Zainab meninggal. Makcik Zainab tidak boleh menunaikan haji kerana wanita yang berada dalam iddah samada iddah kerana kematian atau perceraian tidak wajib atasnya menunaikan fardhu haji.

Soalan 3


Pada hari ke 3 hari raya korban, Pak Ahmad menyembelih dua ekor lembu diniatkan sebagai korbannya tahun ini. Satu bahagian lembu itu diniatkan mengakikah cucunya yang baru lahir. Beliau juga mengadakan kenduri berkenaan dengan menjadikan daging lembu sembelihan 2 ekor itu sebagai hidangan tetamu. Huraikan hukum bagi persoalan yang dihadapi Pak Ahmad?

Jawapan:
            Korban bermaksud menyembelih binatang tertentu untuk tujuan beribadat manakala aqiqah atas sebab kelahiran bayi. Walaupun maksud dan niat korban dan aqiqah adalah berlainan namun haiwan yang disyaratkan dalam kedua-dua ibadah ini adalah sama. Haiwan-haiwan tersebut ialah kambing, lembu, kerbau, unta. Untuk tujuan Korban boleh bersekutu untuk seekor lembu  kepada tujuh bahagian. Diriwayatkan Ahmad at-Tirmizi dan Ibnu Majah dari Ibnu Abbas katanya: “Adalah kami beserta Rasulullah SAW dalam suatu safar, maka datanglah musim korban. Maka kami pun menyembelih seekor sapi untuk tujuh orang, dan seekor unta untuk sepuluh orang.” Begitu juga dengan aqiqah pembahagiannya adalah sama dengan korban. Bahagian aqiqa dibahagikan satu bahagian untuk anak perempuan dan dua bahagian untuk anak lelaki.

Imam Khatib Syarbini menyatakan di dalam kitabnya, Mughni al-Muhtaj, hukum ibadat korban adalah sunat muakkad. Bagi yang bernazar, ia akan menjadi wajib, manakala makruh bagi mereka yang sengaja meninggalkannya sedangkan berkemampuan untuk melaksanakannya.
Namun begitu, ibadah korban adalah wajib ke atas Nabi Muhammad s.a.w. seperti mana yang terdapat dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmizi bermaksud: "Diwajibkan ke atasku melaksanakan ibadah korban namun ia merupakan suatu amalan sunat bagi kamu."

Aqiqah menurut Imam al-Syarbini dalam kitabnya, al-Iqnaa ialah binatang yang disembelih pada hari kelahiran bayi dan sewaktu mencukur rambut bayi tersebut. Hukum ibadah akikah adalah sunat muakkad seperti mana ibadah korban. Namun, ibadah korban dan aqiqah akan bertukar menjadi wajib sekiranya seseorang itu bernazar untuk melakukannya.
Harus seorang yang ingin melakukan aqiqah berkongsi lembu/kerbau/unta dengan orang lain yang tidak berniat melakukan aqiqah seperti ia mengingini 1/7 atau 2/7 dari bahagian unta/lembu itu untuk aqiqah dan adapun bahagian selebihnya diingini oleh orang lain untuk korban atau untuk dagingnya sahaja. Berkata Imam an-Nawawi dalam kitabnya al-Majmu’; “Jika disembelih seekor lembu atau unta untuk tujuh orang anak/bayi atau berkongsi pada lembu/unta itu sekumpulan orang, harus hukumnya sama ada semua mereka mengingini aqiqah atau sebahagian mengingini aqiqah dan sebahagian lagi inginkan dagingnya sahaja”.

Dalam bab pembahagian daging korban dan aqiqah pula, daging aqiqah sunat disedekahkan sesudah masak atau dijamu seperti kenduri-kenduri yang lain. Ia juga sunat dimasak dengan masakan yang manis supaya akhlak anak tersebut mulia. Manakala daging korban sunat disedekahkan ketika masih mentah. Daging korban terbahagi kepada tiga bahagian kerana tidak semua daging korban diberikan kepada fakir, kecuali korban nazar. Sebahagian untuk kita sendiri, sebahagian untuk dihadiahkan dan sebahagian diberikan kepada fakir miskin. Berkorban harus memakan sedikit dan tidak boleh disedekahkan semuanya.

Bagi persoalan Pak Ahmad beliau boleh/harus menggabungkan korban dan aqiqah dalam seekor lembu yang sama dan diniatkan sebagai korbannya tahun ini. Satu bahagian lembu itu diniatkan mengakikah cucunya yang baru lahir. Beliau juga boleh mengadakan kenduri berkenaan dengan menjadikan daging lembu sembelihan dua ekor itu sebagai hidangan tetamu dan juga mengagihkan kepada fakir miskin daging mentah. Tidak boleh jika semua daging itu dimasak.



No comments:

Post a Comment