Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak

Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak
Sayalah Sarah Nuha!

Saturday, January 5, 2013

Salam Tahun Baru Masihi 2013

Bismillahirahmanirrahim...sudah masuk hari yg ke 5 bagi tahun baru masihi 2013. Alhamdulillah hampir genap setahun kami sekeluarga berjauhan..walid di Kajang, ummi dengan Kak Yong dan Naseh di Perak rumah opah tokwan...walaupun pada tahun 2006 hingga akhir 2008 dah biasa berjauhan dengan suami tapi amatlah berbeza ketika tiada anak dan bersama anak. Apapun setahun sudah berlalu alhamdulillah dapat dilalui dengan jayanya..ini semua bantuan daripada Allah yg memudahkan segalanya..terima kasih pada insan-insan di sekeliling saya yang banyak membantu. Seperti entri2 saya sebelum ini, saya juga sedang melalui detik-detik "hijrah"...akan berpindah mengikut suami...semuanya masih dalam perancangan..pada awalnya kami menunggu Kuarters Putrajaya tapi nampaknya sangat sukar untuk dapat dalam setahun dua ini...suami ambil keputusan untuk mohon Kuarters Pendidikan Kajang...dah pun dapat aras 4 tanpa lif :)...sekarang dalam proses melengkapkan keperluan asas seperti dapur, mesin basuh, tilam bantal dan peti sejuk. Untungnya perabot seperti meja makan, kusyen, katil, almari, meja tulis dan meja solek telah tersedia. Kami suami isteri mengambil keputusan (jika saya dapat berpindah ke Kajang) kami tidak akan membawa barang-barang daripada "Rumah ku Syurga ku" di Taman Desa Indah..sekadar membawa keperluan sendiri seperti pakaian, peralatan peribadi dll.

Azam 2013? Tahun ini seperti tiada azam khusus melainkan cuba melakukan yang terbaik dalam kerjaya saya sebagai guru j-QAF...kadang2 rasa hilang rentak dan fokus...ya Allah...bukan sebelum ini tidak cuba buat yg terbaik tapi cuba untuk menjadi yang lebih baik...dalam hati seperti "SKSMA kata pergi SK.....di Kajang kata mari"...apa pun saya tidak mahu berpindahnya saya dengan membawa "nama buruk"...sekurang-kurangnya pemergian saya dirasai dan dirindui dan diingati...eheh...sibuk nak orang ingat dia...sebenarnya sukar saya nak gambarkan perasaan saya tika ini (walaupun eg tukar belum isi)....bercampur baur...mengimbau kembali 8 tahun saya di SKSMA sudah pasti pahit, manis, masam dan masin digaul bersama...sayangnya pada SKSMA dan warga di dalamnya...kalian semua inspirasi saya seperti yg selalu saya nyatakan tidak kira samada yang memberi inspirasi mahupun cabaran..adat kehidupan...saya mengharapkan "hijrah" saya nanti membuahkan natijah yang terbaik bukan sahaja pada diri saya sendiri, keluarga tetapi pada dunia pendidikan (kalau statik di tempat lama mungkin kurang berkesan). Rasa bosan situasi2 keanak-anakan dalam dunia pendidikan umpat mengumpat, iri hati, mengampu, buli membuli, tidak ikhlas, talam dua muka, kaki pangkah dan komen dan sebagainya...bukan siapa2 atau di mana-mana tetapi realiti banyak berlaku di mana-mana...bukankah kita guru yang mulia...ikhlas mendidik anak bangsa...menyampaikan dakwah kepada manusia...Saya sangat bersedia dengan hijrah ini........Allahuakbar...

2013 juga merupakan tahun ke 3 Kak Yong...puteri kesayangan saya sudah menginjak usia 2 tahun 8 bulan...saya sedang berusaha memutuskan susu..saat ini Kak Yong masih lagi menyusu badan berkongsi dengan adiknya Naseh..
Titipan buat Kak Yong : Kak Yong...hati ummi sayu hendak memutuskan susu sebab ummi tahu Kak Yong tak mampu lakukan..setiap kali Kak Yong tidak dapat susu ummi pasti kelakuan Kak Yong agak agresif..pukul adik, hambur mainan, buat perkara pelik dan sebagainya...tetapi demi kebaikan Kak Yong ummi akan cuba...ummi harap Kak Yong dapat terima...bukan ummi tak sayang Kak Yong lagi..tapi usia Kak Yong dan status Kak Yong sebagai kakak yg mempunyai adik yang masih menyusu Kak Yong mesti berhenti menyusu ummi..ini untuk kebaikan kita bersama..ya Allah beri kekuatan kepada ku...ya Allah beri kekuatan kepada Kak Yong...

Ya Allah berkati keluarga kami..kurniakan kasih sayang antara kami..murahkan rezeki kami..kurniakan kami anak-anak yg soleh dan solehah..tingkatkan amalan dan ketaqwaan kami..tetapkan hati kami bersama mereka yg berjuang fisabilillah...permudahkan urusan kami...pelihara lidah dan tingkahlaku kami...jadikan kami sebagai insan yg terbaik kepada semua insan dikeliling kami..jangalah Engkau uji kami dengan perkara yang tidak kami mampu ya Allah...jadikan kami Mukmin yang kuat...kurniakan kami ilmu yg mantap dan lidah yang fasih menyampaikan ayat-ayat mu...-aku insan yg lemah, alfaqir alhaqir ilallah

No comments:

Post a Comment