Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak

Sarah Nuha 1 tahun 5 bulan bakal menjadi kakak
Sayalah Sarah Nuha!

Tuesday, January 31, 2012

Titipan doa dan harapan buat Walid tersayang..


Bilik kami tiga beranak di rumah Opah dan Tokwan yg baru siap...di sinilah tempat tinggal baru Sarah.Sarah,Baby Naseh dan Ummi "pindah" duduk dengan Opah dan Tokwan.


Sarah picit losyen habis sebotol tumpah atas lantai dan tikar.Bila Ummi marah Sarah buat muka "nakal"..betul2 menguji kesabaran Ummi...hihihi...macamana ni Walid dah takde...


Sapu sikit losyen kat kipas ye........ngeeeeeeeeeeeeeeeee.....sabo..sabo..sabo...

 
 Doa,Solat hajat dan yasin mengiringi "hijrah" kami sekeluarga....pesanan ayahanda buat menantunya..keja rajin-rajin dan penuh dedikasi...eceh..ayah cakap mcm tu ke...lbh kurang mcm tu lah maksudnya..

Setelah "mengkhatamkan" buku Aku Terima Nikahnya tulisan Ustaz Hasrizal...saya rasa mmg ketinggalan w/pun saya tahu kewujudan buku tersebut sejak 2008 lagi...saya jg meminati tulisan beliau tapi cuma mengikutinya dalam blog beliau dan isteri tapi belum lagi memiliki buku-buku beliau..sama jg seperti saya meminati tulisan Dr.HM Tuah dan Ustaz Mohd Pahrol Juoi dan saya telah memiliki kesemua/kebanyakan buku mereka...bila baca buku tersebut baru saya tahu buku tu mengisahkan pengalaman dan kisah/catatan ustaz Hasrizal sekeluarga..mcm diari.. tapi digarap penuh ilmiah..bahasa yg mudah difahami,santai dan menenangkan...baca rasa nak je cepat habis...tapi bila bab nak akhir2 tu agak terganggu sikit bila  masuk bab remaja kurang adab dalam  Di mana damai desa dan pasal "perogol bersiri"...saya suka  cara didikan ibu ayah Ustaz Hasrizal seperti yg digambarkan...sgt seimbang...ibu yg pengasih dan pemaaf dan ayah yg tegas...saya jg sebelum ni ada menulis catatan pengalaman sendiri dan teringin  tulis format yg begitu jg la...tapi bukanlah nak dicetak cuma sebagai catatan dan simpanan peribadi..tapi tak kemana sikit je dan terus berhenti menulis...sebab saya mmg malas tulis tangan...rasanya kalau cetak pun memang takde orang beli...hehhehe...siapalah saya  lainlah org yg  mempunyai latar belakang pengalaman, kejayaan,dakwah dan perjuangan mmg sgt sesuai dijadikan contoh dan diambil iktibar.Saya suka falsafah,prinsip dan pendirian di dalam buku tersebut.Okeylah itu je la yg saya nak komen...satu lagi buku tu jg banyak elemen psikologi...kalau nak cuba baca mmg baguslah!(rasa teringin nak baca kalau penulis ada menambah pengalaman2 barunya bila dah ada anak 4 pulak)....:)))


"Hijrah" kami sekeluarga...

Walid dah pun berada di Kajang saat ini...menumpang sementara di rumah Ayahsu, suami adik saya yg menjadi warden di sekolahnya.Saya,sarah dan naseh pula "berpindah" ke rumah opah dan tokwan.Kami cuma bawa kain baju..sebenarnya tak banyak yang berubah melainkan kerinduan pada walid dan kami akan balik ke rumah bila walid pulang ke kampung...nak biasakan keadaan yg baru ni mengambil masa sedikit w/pun sebelum ni memang tiap2 hari malah sehari 2/3 kali datang ke rumah Opah /Tokwan...

Saya sentiasa berdoa agar hijrah kami sekeluarga ini membawa rahmat dan diberkati yang Maha Esa.Nampak macam kecil kan,tapi tidak bagi saya dan suami untuk membuat keputusan ini walaupun pertukaran suami adalah atas nama "arahan pertukaran".Bermula PJJ kami buat kali kedua.Dulu belum ada anak berulang alik Perak-Melaka..sesak dada..naik bas KKKL...bila sampai hentian Slim River rimasnya sebab ramai muka2 luar bukan orang Malaysia!dalam hati berkata "sungguh taknak dah berjauhan lagi..serik!" tapi siapa yg boleh menolak takdir dan putaran alam..Allah pilih kami untuk berhijrah dan berjauhan pada tahun 2012 ini sekali lagi.Syukur..pasti ada hikmahnya...adakah ujian,cabaran atau rezeki anak baru????

Untuk permulaan ini semuanya okey dan berjalan lancar..sarah dan naseh pun baik2 ja...saya pun dah takde idea nak taip...adakah idea makin kurang bila sumber inspirasi telah jauh di sisi :)))?Ummi,Sarah dan Naseh sentiasa doakan walid...semoga ceria dengan tempat kerja baru..bekerja kerana Allah dengan penuh dedikasi..Allah ilhamkan pada fikiran manusia untuk memilih walid memegang tempat  tersebut kerana walid mampu..mana mungkin kita memilih dan mencadang orang yang tidak mampu meskipun dia anak beranak atau saudara mara kita sekali pun!Allah pilih untuk memegang tanggungjawab tersebut kerana kami tahu walid mampu dan mampu pergi lebih jauh...usahakan yang terbaik demi agama,bangsa dan negara...:)))...kami sentiasa menyokong walid di belakang...jangan bimbangkan kami di sini..teruskan cita-cita walid...dan kami juga menyokong walid mendaftar semula sebagai pelajar juga sedikit masa nanti...walid boleh!!!! (kalau Naseh dah besar tentu Naseh kata Walid superhero acheh..hihihi).


No comments:

Post a Comment